Udružite se sa decom u digitalnom svetu

05.novembarNataša Stojanović - pedagog

Za generacije koje su rođene i odrastaju u eri interneta i digitalnih tehnologija, američki tehnolog Mark Prenski skovao je naziv „digitalni urođenici“. Nadalje, razni autori smislili su brojne druge nazive: „net generacije“, „Gugl generacije“, „generacije instant poruka“, „mobilne generacije“, „deca novog milenijuma“... Generacije njihovih roditelja i svih drugih koji su rođeni pre 80-ih godina 20. veka nazivaju se „digitalni imigranti“.



Sami nazivi već govore o postojanju velikog generacijskog jaza, odnosno govore pre svega o razlici u razvijenosti digitalnih znanja i veština odraslih tj. roditelja sa jedne, i mladih tj. dece sa druge strane. Ono što hrabri i osnažuje roditelje da svoje veštine treba stalno da razvijaju i unapređuju i na taj način smanjuju generacijski jaz, jeste i činjenica da deca možda više znaju o internetu, ali odrasli više znaju o životu.

Zbog toga je važno da decu:

  • • Pitamo šta vole da rade na netu, koje aplikacije im se sviđaju i zašto
  • • Pitamo šta rade kako bi bili bezbedni na netu, da zatražimo od njih savet i pomoć
  • • Pitamo da li znaju od koga mogu da potraže pomoć ili savet u slučaju da ih neko uznemirava na internetu
  • • Ohrabrimo da potraže pomoć ako im je potrebna, kao i da pomognu drugima
  • • Uključimo u ono što mi radimo na internetu, da imamo neke zajedničke aktivnosti


Ujedno, važno je de deci upućujemo poruke:

  • • Podrške: „Sviđa mi se što si tako radoznao/la, što stalno istražuješ nove stvari na netu“, „Verujem da umeš da se zaštitiš“, „Drago mi je što si mi se obratio/la za pomoć“
  • • Zainteresovanosti: „Koja igrica ti se najviše sviđa?“, „Šta ne voliš na internetu?“, „Da li si uspeo/la da rešiš problem?“, „Zabrinulo me je to što sam čuo/la o dešavanju na netu, da li možemo da porazgovaramo o tome?“
  • • Poverenja: „Hvala ti što si to podelio/la sa mnom“, „Važno mi je to što si mi rekao/la“, „Uvek možeš da mi kažeš ako te nešto muči“, „Hvala ti što si mi rekao/la šta ti predstavlja teškoću“
  • • Uvažavanja: „Ponosan/na sam na tvoje veštine i što umeš da pronađeš toliko informacija na internetu“, „Da li možeš da mi pokažeš kako si to uradio/la“, „Voleo/la bih da razgovaramo o novim aplikacijama, uživam da učim od tebe“


Životna iskustva odraslih i veštine i znanja mladih u oblasti digitalne komunikacije dobitna su kombinacija.

TAGS
SHARE WITH
Slične teme
Saveti za bezbedno korišćenje interneta
Zaštita dece na internetu je izuzetno važna i u porodičnom okruženju. Podrazumeva fizičku, psihičku i moralnu bezbednost maloletnih lica tokom obavljanja svakodnevnih aktivnosti na internetu, kao što je pretraživanje informacija preko bezbednih pretraživača, surfovanje, četovanje...
Onlajn igralište
U razgovoru sa roditeljima često čujemo žalbe sa prizvukom nemoći: “Ako bismo mu dozvolili, naše dete bi ceo dan provelo na Internetu, ne ispuštajući iz ruku mobilni telefon.” Roditelji vrlo dobro znaju da je svet sasvim lepo funkcionisao i bez pametnih mobilnih telefona i pristupa...
Naučite decu da iskoriste prednosti tehnologija, a rizike izbegnu na pravi način
U modernom društvu digitalna kultura je sadašnjost i budućnost naše dece. Međutim, deci su potrebni odrasli da ih nauče kako da se na smislen i bezbedan način ponašaju u digitalnom okruženju. Identična pravila vaspitavanja važe kako u svakodnevnom, tako i u digitalnom okruženju.
Moja Vajber grupa
Maja ima osam godina. Zbog stomačnog virusa nije išla u školu nekoliko dana, a onda je dobila upalu grla i temperaturu, tako da se nastavilo njeno odsustvovanje iz škole. Preko Vajber grupe njenog odeljenja sa jednom drugaricom je, uz podsticanje mame, razmenjivala informacije o domaćim...
Kako proceniti koje video igrice i aplikacije odgovaraju uzrastu deteta?
U današnjem savremenom društvu, video igrice su deo odrastanja svakog deteta. Iako su mišljenja stručnjaka i javnosti podeljena oko toga da li su i koliko video igrice možda štetne za neke aspekte razvoja deteta, ili su pak neophodne za razvoj digitalnih i ostalih kompetencija savremenog...
Kako do digitalne pismenosti dece
Kada govorimo o veštinama digitalnog doba mislimo i na veštine za bezbedno i konstruktivno korišćenje digitalne tehnologije. U stručnoj literaturi za označavanje ovih veština koristimo termin digitalna pismenost i digitalna kompetencija. Digitalna pismenost, osim tehničkih znanja i...
Kako da digitalno vaspitamo našu decu?
Svet u kome živimo se ubrzano menja, a digitalna tehnologija dobija sve značajniju ulogu u životu dece prožimajući njihove svakodnevne aktivnosti. Korišćenje digitalne tehnologije i interneta povlači za sobom brojne rizike kao što je izloženost štetnim sadržajima, digitalno nasilje...
Internet nasilnici - rečnik termina
Roditelji često ne znaju na koje sve načine, odnosno teme mogu da razgovaraju sa svojom decom, kako da započnu razgovor, kako da ga održe, a da ne naiđu na zid, na odbijanje, na negodovanje. Nekada razgovor sa decom o novim terminima i njihovim značenjima koja su nastala sa pojavom internet...
Šta govore istraživanja o digitalnom nasilju?
Digitalno nasilje je relativno nov oblik nasilja jer su i digitalne tehnologije u masovnoj upotrebi ne tako dugo vreme, a do nasilja dolazi jer se savremene tehnologije zloupotrebljavaju. Ova tema je vidljiva i važna za društvo u celini, a naročito za sve koji su uključeni u vaspitanje dece i...
Šta moje dete radi onlajn?
Internet. Šta je to internet danas? Definitivno, to je nov član porodice kojeg postajemo svesniji onog trenutka kada naše dete/deca počinju da provode više vremena sa njim nego sa nama.  Zatvaranje u sobu, slušalice na ušima, mobilni u rukama, pa čak i kada idu u toalet, brzo...
Šta možemo da očekujemo od škole u prevenciji digitalnog nasilja?
Mada je zakonima i podzakonskim aktima koji se primenjuju u obrazovno-vaspitnim ustanovama svako nasilje zabranjeno i zaposleni su uvek u obavezi da reaguju, pitanja koja se često postavljaju kada je reč o digitalnom nasilju su: da li škola treba da reaguje? Ako treba, kada to treba da čini i...